ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII ŞI FUNCŢIONAREA INSTITUŢIILOR DE MEDICINĂLEGALĂ
ORGANIZAREA
ACTIVITĂŢII ŞI FUNCŢIONAREA INSTITUŢIILOR
DE MEDICINĂ
LEGALĂ
Organizarea activităţii şi funcţionarea
instituţiilor de medicină legală este reglementată de legea nr. 459/2001, OG
57/2001 şi legea 271/2004.
Activitatea de medicină legală,
parte integrantă a asistenţei medicale, constă în efectuarea de expertize,
examinări, constatări, examene de laborator şi alte lucrări medico-legale
asupra persoanelor în viaţă, cadavrelor, produselor biologice şi corpurilor
delicte, în vederea stabiliriiadevărului în cauzele privind infracţiunile
contra vieţii, integrităţii corporale şi sănătăţii persoanelor ori în alte
situaţii prevăzute de lege, precum şi efectuarea de expertize medico-legale
psihiatrice şi de cercetare a filiaţiei. În România, reţeaua de medicină
legală este organizată la nivel naţional şi are o structură piramidală, fiind
compusă din următoarele nivele de competenţă:
(I) Servicii de medicină legală judeţene,
din structura cărora fac parte şi cabinetele de medicină legală;
(II) Institute de medicină legală din
centrele medicale universitare;
(III) Institutul Naţional de Medicină
Legală „Mina Minovici“ Bucureşti.
Activitatea de medicină legală este
coordonată, sub raport ştiinţific şi metodologic, de Ministerul Sănătăţii şi de
Consiliul Superior de Medicină Legală, cu sediul la Institutul de Medicină
Legală „Prof. Dr. Mina Minovici“ Bucureşti.
Ministerul Sănătăţii şi Ministerul
Justiţiei asigură controlul şi evaluarea activităţii de medicină legală. Institutul
Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti - unitate cu
personalitate juridică în subordinea Ministerului Sănătăţii - colaborează cu
Ministerul de Justiţie, Parchetul General şi cu Ministerul de Interne.
Instanţa ştiinţifică supremă este
constituită de Comisia Superioară Medico-Legală (formată din membri de diferite
specialităţi - medici legişti, chirurgi, ortopezi, neurochirurgi, microbiologi
etc.).
Institutele de medicină legală sunt
unităţi cu personalitate juridică în subordinea administrativă a Ministerului
Sănătăţii care îşi au sediul în centre medicale universitare Cluj, Iaşi,
Timişoara, Târgu-Mureş, Craiova. Institutul de Medicină Legală „Prof. Dr. Mina
Minovici“ Bucureşti, precum şi celelalte institute de medicină legală, în limitele
competenţei lor teritoriale, au următoarele atribuţii principale:
a) controlează din punct de vedere
ştiintific şi metodologic un anumit număr de laboratoare judeţene;
b) efectuează, din dispoziţia organelor de
urmărire penală, a instanţelor judecătoreşti sau la cererea persoanelor
interesate, expertize şi constatări, precum şi alte lucrări cu caracter
medico-legal;
c) efectuează noi expertize medico-legale
dispuse de organele de urmărire penală sau instanţele judecătoreşti, precum şi
în cazurile de deficienţe privind acordarea asistenţei medicale ori în cazurile
în care, potrivit legii, sunt necesare expertize medico-legale psihiatrice;
d) execută examene complementare de
laborator, solicitate de serviciile de medicină legală judeţene, de organele de
urmărire penală, de instanţele judecătoreşti sau de persoanele interesate;
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII ŞI FAMILIEI
Consiliul Superior de Medicină Legală
Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” Bucureşti Comisia de
Control şi Avizare Comisia Superioară Servicii Judeţene de Medicină Legală
Institutele de Medicină Legală Comisii de Control şi Avizare Cabinetele
Medico-Legale Direcţiile Judeţene de Sănătate Cadru legislativ al activităţii
medico-legale. Organizarea reţelei de medicină legală:
e) îndeplinesc, pentru judeţele în care
îşi au sediul, respectiv pentru municipiul Bucureşti, atribuţiile ce revin
serviciilor de medicină legală judeţene prevăzute în prezenta ordonanţă;
f) efectuează cercetări ştiinţifice în
domeniul medicinii legale şi pun la dispoziţie învăţământului universitar şi
postuniversitar, materiale documentare, precum şi alte mijloace necesare
procesului de învăţământ;
g) contribuie la sprijinirea asistenţei
medicale, atât prin analiza aspectelor medico-legale din activitatea unităţilor
sanitare, la cererea lor, cât şi prin analiza unor probleme constatate cu
ocazia desfăşurării activităţii de medicină legală;
h) propun Consiliului superior de medicină
legală măsuri corespunzătoare în vederea asigurării, din punct de vedere
metodologic, a unei practici unitare în domeniul medicinii legale pe întreg
teritoriul ţării;
i) avizează funcţionarea, în condiţiile
legii, a agenţilor economici care desfăşoară activităţi de îmbălsămare şi alte
servicii de estetică mortuară;
În cadrul institutelor de medicină legală
din centrele medicale universitare, precum şi în cadrul Institutului de
Medicină Legală „Prof. Dr. Mina Minovici“ funcţionează Comisii de avizare şi
control al actelor medico-legale.
Comisiile de avizare şi control al actelor
medico-legale din cadrul institutelor de medicină legală examinează şi
avizează:
a) actele de constatare sau de expertiză
medico-legală, efectuate de serviciile de medicină legală judeţene, în cazurile
în care organele de urmărire penală sau instanţele judecătoreşti consideră
necesară avizarea;
b) actele noilor expertize efectuate de
serviciile medico-legale judeţene înainte de a fi transmise organelor de
urmărire penală sau instanţelor judecătoreşti.
Serviciile medico-legale judeţene
funcţionează în oraşele reşedinţă de judeţ fiind subordonate, din punct de
vedere administrativ, direcţiilor de sănătate publică.
Serviciile medico-legale judeţene pot
organiza Cabinete medicolegale în localităţile mai importante din judeţul
respectiv sau pot decide numirea unui medic de altă specialitate ca medic
legist delegat (temporar). Serviciile de medicină legală judeţene au următoarele
atribuţii principale:
a) efectuează
expertize şi constatări medico-legale din dispoziţia organelor de urmărire
penală sau a instanţelor judecătoreşti, precum şi în cazurile de deficienţe în ORGANIZAREA
ACTIVITĂŢII ŞI FUNCŢIONAREA INSTITUŢIILOR
DE MEDICINĂ
LEGALĂ
Organizarea activităţii şi funcţionarea
instituţiilor de medicină legală este reglementată de legea nr. 459/2001, OG
57/2001 şi legea 271/2004.
Activitatea de medicină legală,
parte integrantă a asistenţei medicale, constă în efectuarea de expertize, examinări,
constatări, examene de laborator şi alte lucrări medico-legale asupra
persoanelor în viaţă, cadavrelor, produselor biologice şi corpurilor delicte,
în vederea stabiliriiadevărului în cauzele privind infracţiunile contra vieţii,
integrităţii corporale şi sănătăţii persoanelor ori în alte situaţii prevăzute
de lege, precum şi efectuarea de expertize medico-legale psihiatrice şi de
cercetare a filiaţiei. În România, reţeaua de medicină legală este
organizată la nivel naţional şi are o structură piramidală, fiind compusă din
următoarele nivele de competenţă:
(I) Servicii de medicină legală judeţene,
din structura cărora fac parte şi cabinetele de medicină legală;
(II) Institute de medicină legală din
centrele medicale universitare;
(III) Institutul Naţional de Medicină
Legală „Mina Minovici“ Bucureşti.
Activitatea de medicină legală este
coordonată, sub raport ştiinţific şi metodologic, de Ministerul Sănătăţii şi de
Consiliul Superior de Medicină Legală, cu sediul la Institutul de Medicină
Legală „Prof. Dr. Mina Minovici“ Bucureşti.
Ministerul Sănătăţii şi Ministerul
Justiţiei asigură controlul şi evaluarea activităţii de medicină legală.
Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti - unitate cu
personalitate juridică în subordinea Ministerului Sănătăţii - colaborează cu
Ministerul de Justiţie, Parchetul General şi cu Ministerul de Interne.
Instanţa ştiinţifică supremă este
constituită de Comisia Superioară Medico-Legală (formată din membri de diferite
specialităţi - medici legişti, chirurgi, ortopezi, neurochirurgi, microbiologi
etc.).
Institutele de medicină legală sunt
unităţi cu personalitate juridică în subordinea administrativă a Ministerului
Sănătăţii care îşi au sediul în centre medicale universitare Cluj, Iaşi,
Timişoara, Târgu-Mureş, Craiova. Institutul de Medicină Legală „Prof. Dr. Mina
Minovici“ Bucureşti, precum şi celelalte institute de medicină legală, în
limitele competenţei lor teritoriale, au următoarele atribuţii principale:
a) controlează din punct de vedere ştiintific
şi metodologic un anumit număr de laboratoare judeţene;
b) efectuează, din dispoziţia organelor de
urmărire penală, a instanţelor judecătoreşti sau la cererea persoanelor
interesate, expertize şi constatări, precum şi alte lucrări cu caracter medico-legal;
c) efectuează noi expertize medico-legale
dispuse de organele de urmărire penală sau instanţele judecătoreşti, precum şi
în cazurile de deficienţe privind acordarea asistenţei medicale ori în cazurile
în care, potrivit legii, sunt necesare expertize medico-legale psihiatrice;
d) execută examene complementare de
laborator, solicitate de serviciile de medicină legală judeţene, de organele de
urmărire penală, de instanţele judecătoreşti sau de persoanele interesate;
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII ŞI FAMILIEI
Consiliul Superior de Medicină Legală
Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” Bucureşti Comisia de
Control şi Avizare Comisia Superioară Servicii Judeţene de Medicină Legală
Institutele de Medicină Legală Comisii de Control şi Avizare Cabinetele
Medico-Legale Direcţiile Judeţene de Sănătate Cadru legislativ al activităţii
medico-legale. Organizarea reţelei de medicină legală:
e) îndeplinesc, pentru judeţele în care
îşi au sediul, respectiv pentru municipiul Bucureşti, atribuţiile ce revin serviciilor
de medicină legală judeţene prevăzute în prezenta ordonanţă;
f) efectuează cercetări ştiinţifice în
domeniul medicinii legale şi pun la dispoziţie învăţământului universitar şi
postuniversitar, materiale documentare, precum şi alte mijloace necesare
procesului de învăţământ;
g) contribuie la sprijinirea asistenţei
medicale, atât prin analiza aspectelor medico-legale din activitatea unităţilor
sanitare, la cererea lor, cât şi prin analiza unor probleme constatate cu
ocazia desfăşurării activităţii de medicină legală;
h) propun Consiliului superior de medicină
legală măsuri corespunzătoare în vederea asigurării, din punct de vedere
metodologic, a unei practici unitare în domeniul medicinii legale pe întreg
teritoriul ţării;
i) avizează funcţionarea, în condiţiile
legii, a agenţilor economici care desfăşoară activităţi de îmbălsămare şi alte
servicii de estetică mortuară;
În cadrul institutelor de medicină legală
din centrele medicale universitare, precum şi în cadrul Institutului de
Medicină Legală „Prof. Dr. Mina Minovici“ funcţionează Comisii de avizare şi
control al actelor medico-legale.
Comisiile de avizare şi control al actelor
medico-legale din cadrul institutelor de medicină legală examinează şi
avizează:
a) actele de constatare sau de expertiză
medico-legală, efectuate de serviciile de medicină legală judeţene, în cazurile
în care organele de urmărire penală sau instanţele judecătoreşti consideră
necesară avizarea;
b) actele noilor expertize efectuate de serviciile
medico-legale judeţene înainte de a fi transmise organelor de urmărire penală
sau instanţelor judecătoreşti.
Serviciile medico-legale judeţene
funcţionează în oraşele reşedinţă de judeţ fiind subordonate, din punct de
vedere administrativ, direcţiilor de sănătate publică.
Serviciile medico-legale judeţene pot
organiza Cabinete medicolegale în localităţile mai importante din judeţul
respectiv sau pot decide numirea unui medic de altă specialitate ca medic
legist delegat (temporar). Serviciile de medicină legală judeţene au
următoarele atribuţii principale:
a) efectuează expertize şi constatări
medico-legale din dispoziţia organelor de urmărire penală sau a instanţelor
judecătoreşti, precum şi în cazurile de deficienţe în acordarea asistenţei ori
în cazurile în care, potrivit legii, sunt necesare expertize
medico-legale psihiatrice;
b) efectuează orice altă expertiză sau
constatare medico-legală, în cazul în care se apreciază că aceasta nu poate fi
efectuată de cabinetul de medicină legală;
c) efectuează, cu plata, examinări
medico-legale, la cererea persoanelor interesate, precum şi orice alte lucrări
medico-legale, cu excepţia celor care intră în competenţa cabinetului de
medicină legală;
d) efectuează noi expertize medico-legale,
cu excepţia celor care intră în competenţa institutelor de medicină legală;
e) pun la dispoziţie catedrelor de
medicină legală din universităţile de medicină şi farmacie, în condiţiile
prevăzute de dispoziţiile legale, de deontologia medicală şi de reglementările
privind drepturile omului, materiale documentare, cadavre, ţesuturi şi alte
produse biologice necesare procesului didactic;
f) pun la dispoziţia Institutului de
Medicină Legală „Prof. Dr. Mina Minovici“ şi a institutelor de medicină legală
materiale necesare pentru cercetarea ştiinţifică;
g) contribuie la ridicarea nivelului de
acordare a asistenţei medicaledin unităţile sanitare, comunicând organului
ierarhic superior al acestor unităţi deficienţele constatate cu ocazia
desfăşurării activităţii de medicină legală;
h) participă, la cererea instituţiilor
sanitare şi a Colegiului Medicilor din România, la lucrările comisiilor de
anchetă, instituite de acestea şi contribuie, atunci când diagnosticul este
incert, la clarificarea cauzelor care au provocat vătămarea integrităţii
corporale, a sănătăţii sau decesul bolnavilor.
Cabinetele de medicină legală au
următoarele atribuţii principale:
a) efectuează orice expertiză şi
constatare medico-legală, din dispoziţia organelor de urmărire penală sau a
instanţelor judecătoreşti, cu excepţia celor ce intră în atribuţiile
serviciilor de medicină legală;
b) asigură, cu plată, efectuarea
examinărilor medico-legale, la cererea persoanelor interesate;
c) asigură, cu plată, efectuarea altor
lucrări medico-legale.
În prezent există unusprezece cabinete
medico-legale situate în următoarele oraşe sau municipii nereşedinţă de judeţ:
Lugoj, CâmpulungArgeş, Comăneşti, Făgăraş, Petroşani, Sighetul Marmaţiei,
Mediaş,
Comentarii
Trimiteți un comentariu