ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII ŞI FUNCŢIONAREA INSTITUŢIILOR DE MEDICINĂLEGALĂ

ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII ŞI FUNCŢIONAREA INSTITUŢIILOR
DE MEDICINĂ LEGALĂ
Organizarea activităţii şi funcţionarea instituţiilor de medicină legală este reglementată de legea nr. 459/2001, OG 57/2001 şi legea 271/2004.
 Activitatea de medicină legală, parte integrantă a asistenţei medicale, constă în efectuarea de expertize, examinări, constatări, examene de laborator şi alte lucrări medico-legale asupra persoanelor în viaţă, cadavrelor, produselor biologice şi corpurilor delicte, în vederea stabiliriiadevărului în cauzele privind infracţiunile contra vieţii, integrităţii corporale şi sănătăţii persoanelor ori în alte situaţii prevăzute de lege, precum şi efectuarea de expertize medico-legale psihiatrice şi de cercetare a filiaţiei.  În România, reţeaua de medicină legală este organizată la nivel naţional şi are o structură piramidală, fiind compusă din următoarele nivele de competenţă:
(I) Servicii de medicină legală judeţene, din structura cărora fac parte şi cabinetele de medicină legală;
(II) Institute de medicină legală din centrele medicale universitare;
(III) Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti.
Activitatea de medicină legală este coordonată, sub raport ştiinţific şi metodologic, de Ministerul Sănătăţii şi de Consiliul Superior de Medicină Legală, cu sediul la Institutul de Medicină Legală „Prof. Dr. Mina        Minovici“ Bucureşti.
Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Justiţiei asigură controlul şi evaluarea activităţii de medicină legală. Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti - unitate cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Sănătăţii - colaborează cu Ministerul de Justiţie, Parchetul General şi cu Ministerul de Interne. 
Instanţa ştiinţifică supremă este constituită de Comisia Superioară Medico-Legală (formată din membri de diferite specialităţi - medici legişti, chirurgi, ortopezi, neurochirurgi, microbiologi etc.).
Institutele de medicină legală sunt unităţi cu personalitate juridică în subordinea administrativă a Ministerului Sănătăţii care îşi au sediul în centre medicale universitare Cluj, Iaşi, Timişoara, Târgu-Mureş, Craiova. Institutul de Medicină Legală „Prof. Dr. Mina Minovici“ Bucureşti, precum şi celelalte institute de medicină legală, în limitele competenţei lor teritoriale, au următoarele atribuţii principale:
a) controlează din punct de vedere ştiintific şi metodologic un anumit număr de laboratoare judeţene;
b) efectuează, din dispoziţia organelor de urmărire penală, a instanţelor judecătoreşti sau la cererea persoanelor interesate, expertize şi constatări, precum şi alte lucrări cu caracter medico-legal;
c) efectuează noi expertize medico-legale dispuse de organele de urmărire penală sau instanţele judecătoreşti, precum şi în cazurile de deficienţe privind acordarea asistenţei medicale ori în cazurile în care, potrivit legii, sunt necesare expertize medico-legale psihiatrice;
d) execută examene complementare de laborator, solicitate de serviciile de medicină legală judeţene, de organele de urmărire penală, de instanţele judecătoreşti sau de persoanele interesate;
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII ŞI FAMILIEI
Consiliul Superior de Medicină Legală Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” Bucureşti Comisia de Control şi Avizare Comisia Superioară Servicii Judeţene de Medicină Legală Institutele de Medicină Legală Comisii de Control şi Avizare Cabinetele Medico-Legale Direcţiile Judeţene de Sănătate Cadru legislativ al activităţii medico-legale. Organizarea reţelei de medicină legală:
e) îndeplinesc, pentru judeţele în care îşi au sediul, respectiv pentru municipiul Bucureşti, atribuţiile ce revin serviciilor de medicină legală judeţene prevăzute în prezenta ordonanţă;
f) efectuează cercetări ştiinţifice în domeniul medicinii legale şi pun la dispoziţie învăţământului universitar şi postuniversitar, materiale documentare, precum şi alte mijloace necesare procesului de învăţământ;
g) contribuie la sprijinirea asistenţei medicale, atât prin analiza aspectelor medico-legale din activitatea unităţilor sanitare, la cererea lor, cât şi prin analiza unor probleme constatate cu ocazia desfăşurării activităţii de medicină legală;
h) propun Consiliului superior de medicină legală măsuri corespunzătoare în vederea asigurării, din punct de vedere metodologic, a unei practici unitare în domeniul medicinii legale pe întreg teritoriul ţării;
i) avizează funcţionarea, în condiţiile legii, a agenţilor economici care desfăşoară activităţi de îmbălsămare şi alte servicii de estetică mortuară;
În cadrul institutelor de medicină legală din centrele medicale universitare, precum şi în cadrul Institutului de Medicină Legală „Prof. Dr. Mina Minovici“ funcţionează Comisii de avizare şi control al actelor medico-legale.
Comisiile de avizare şi control al actelor medico-legale din cadrul institutelor de medicină legală examinează şi avizează:
a) actele de constatare sau de expertiză medico-legală, efectuate de serviciile de medicină legală judeţene, în cazurile în care organele de urmărire penală sau instanţele judecătoreşti consideră necesară avizarea;
b) actele noilor expertize efectuate de serviciile medico-legale judeţene înainte de a fi transmise organelor de urmărire penală sau instanţelor judecătoreşti.
Serviciile medico-legale judeţene funcţionează în oraşele reşedinţă de judeţ fiind subordonate, din punct de vedere administrativ, direcţiilor de sănătate publică.
Serviciile medico-legale judeţene pot organiza Cabinete medicolegale în localităţile mai importante din judeţul respectiv sau pot decide numirea unui medic de altă specialitate ca medic legist delegat (temporar). Serviciile de medicină legală judeţene au următoarele atribuţii principale:
a) efectuează expertize şi constatări medico-legale din dispoziţia organelor de urmărire penală sau a instanţelor judecătoreşti, precum şi în cazurile de deficienţe în ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII ŞI FUNCŢIONAREA INSTITUŢIILOR
DE MEDICINĂ LEGALĂ
Organizarea activităţii şi funcţionarea instituţiilor de medicină legală este reglementată de legea nr. 459/2001, OG 57/2001 şi legea 271/2004.
 Activitatea de medicină legală, parte integrantă a asistenţei medicale, constă în efectuarea de expertize, examinări, constatări, examene de laborator şi alte lucrări medico-legale asupra persoanelor în viaţă, cadavrelor, produselor biologice şi corpurilor delicte, în vederea stabiliriiadevărului în cauzele privind infracţiunile contra vieţii, integrităţii corporale şi sănătăţii persoanelor ori în alte situaţii prevăzute de lege, precum şi efectuarea de expertize medico-legale psihiatrice şi de cercetare a filiaţiei.  În România, reţeaua de medicină legală este organizată la nivel naţional şi are o structură piramidală, fiind compusă din următoarele nivele de competenţă:
(I) Servicii de medicină legală judeţene, din structura cărora fac parte şi cabinetele de medicină legală;
(II) Institute de medicină legală din centrele medicale universitare;
(III) Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti.
Activitatea de medicină legală este coordonată, sub raport ştiinţific şi metodologic, de Ministerul Sănătăţii şi de Consiliul Superior de Medicină Legală, cu sediul la Institutul de Medicină Legală „Prof. Dr. Mina        Minovici“ Bucureşti.
Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Justiţiei asigură controlul şi evaluarea activităţii de medicină legală. Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti - unitate cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Sănătăţii - colaborează cu Ministerul de Justiţie, Parchetul General şi cu Ministerul de Interne. 
Instanţa ştiinţifică supremă este constituită de Comisia Superioară Medico-Legală (formată din membri de diferite specialităţi - medici legişti, chirurgi, ortopezi, neurochirurgi, microbiologi etc.).
Institutele de medicină legală sunt unităţi cu personalitate juridică în subordinea administrativă a Ministerului Sănătăţii care îşi au sediul în centre medicale universitare Cluj, Iaşi, Timişoara, Târgu-Mureş, Craiova. Institutul de Medicină Legală „Prof. Dr. Mina Minovici“ Bucureşti, precum şi celelalte institute de medicină legală, în limitele competenţei lor teritoriale, au următoarele atribuţii principale:
a) controlează din punct de vedere ştiintific şi metodologic un anumit număr de laboratoare judeţene;
b) efectuează, din dispoziţia organelor de urmărire penală, a instanţelor judecătoreşti sau la cererea persoanelor interesate, expertize şi constatări, precum şi alte lucrări cu caracter medico-legal;
c) efectuează noi expertize medico-legale dispuse de organele de urmărire penală sau instanţele judecătoreşti, precum şi în cazurile de deficienţe privind acordarea asistenţei medicale ori în cazurile în care, potrivit legii, sunt necesare expertize medico-legale psihiatrice;
d) execută examene complementare de laborator, solicitate de serviciile de medicină legală judeţene, de organele de urmărire penală, de instanţele judecătoreşti sau de persoanele interesate;
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII ŞI FAMILIEI
Consiliul Superior de Medicină Legală Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” Bucureşti Comisia de Control şi Avizare Comisia Superioară Servicii Judeţene de Medicină Legală Institutele de Medicină Legală Comisii de Control şi Avizare Cabinetele Medico-Legale Direcţiile Judeţene de Sănătate Cadru legislativ al activităţii medico-legale. Organizarea reţelei de medicină legală:
e) îndeplinesc, pentru judeţele în care îşi au sediul, respectiv pentru municipiul Bucureşti, atribuţiile ce revin serviciilor de medicină legală judeţene prevăzute în prezenta ordonanţă;
f) efectuează cercetări ştiinţifice în domeniul medicinii legale şi pun la dispoziţie învăţământului universitar şi postuniversitar, materiale documentare, precum şi alte mijloace necesare procesului de învăţământ;
g) contribuie la sprijinirea asistenţei medicale, atât prin analiza aspectelor medico-legale din activitatea unităţilor sanitare, la cererea lor, cât şi prin analiza unor probleme constatate cu ocazia desfăşurării activităţii de medicină legală;
h) propun Consiliului superior de medicină legală măsuri corespunzătoare în vederea asigurării, din punct de vedere metodologic, a unei practici unitare în domeniul medicinii legale pe întreg teritoriul ţării;
i) avizează funcţionarea, în condiţiile legii, a agenţilor economici care desfăşoară activităţi de îmbălsămare şi alte servicii de estetică mortuară;
În cadrul institutelor de medicină legală din centrele medicale universitare, precum şi în cadrul Institutului de Medicină Legală „Prof. Dr. Mina Minovici“ funcţionează Comisii de avizare şi control al actelor medico-legale.
Comisiile de avizare şi control al actelor medico-legale din cadrul institutelor de medicină legală examinează şi avizează:
a) actele de constatare sau de expertiză medico-legală, efectuate de serviciile de medicină legală judeţene, în cazurile în care organele de urmărire penală sau instanţele judecătoreşti consideră necesară avizarea;
b) actele noilor expertize efectuate de serviciile medico-legale judeţene înainte de a fi transmise organelor de urmărire penală sau instanţelor judecătoreşti.
Serviciile medico-legale judeţene funcţionează în oraşele reşedinţă de judeţ fiind subordonate, din punct de vedere administrativ, direcţiilor de sănătate publică.
Serviciile medico-legale judeţene pot organiza Cabinete medicolegale în localităţile mai importante din judeţul respectiv sau pot decide numirea unui medic de altă specialitate ca medic legist delegat (temporar). Serviciile de medicină legală judeţene au următoarele atribuţii principale:
a) efectuează expertize şi constatări medico-legale din dispoziţia organelor de urmărire penală sau a instanţelor judecătoreşti, precum şi în cazurile de deficienţe în acordarea asistenţei ori în cazurile în care, potrivit  legii, sunt necesare expertize medico-legale psihiatrice;
b) efectuează orice altă expertiză sau constatare medico-legală, în cazul în care se apreciază că aceasta nu poate fi efectuată de cabinetul de medicină legală;
c) efectuează, cu plata, examinări medico-legale, la cererea persoanelor interesate, precum şi orice alte lucrări medico-legale, cu excepţia celor care intră în competenţa cabinetului de medicină legală;
d) efectuează noi expertize medico-legale, cu excepţia celor care intră în competenţa institutelor de medicină legală;
e) pun la dispoziţie catedrelor de medicină legală din universităţile de medicină şi farmacie, în condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale, de deontologia medicală şi de reglementările privind drepturile omului, materiale documentare, cadavre, ţesuturi şi alte produse biologice necesare procesului didactic;
f) pun la dispoziţia Institutului de Medicină Legală „Prof. Dr. Mina Minovici“ şi a institutelor de medicină legală materiale necesare pentru cercetarea ştiinţifică;
g) contribuie la ridicarea nivelului de acordare a asistenţei medicaledin unităţile sanitare, comunicând organului ierarhic superior al acestor unităţi deficienţele constatate cu ocazia desfăşurării activităţii de medicină legală;
h) participă, la cererea instituţiilor sanitare şi a Colegiului Medicilor din România, la lucrările comisiilor de anchetă, instituite de acestea şi contribuie, atunci când diagnosticul este incert, la clarificarea cauzelor care au provocat vătămarea integrităţii corporale, a sănătăţii sau decesul bolnavilor.
Cabinetele de medicină legală au următoarele atribuţii principale:
a) efectuează orice expertiză şi constatare medico-legală, din dispoziţia organelor de urmărire penală sau a instanţelor judecătoreşti, cu excepţia celor ce intră în atribuţiile serviciilor de medicină legală;
b) asigură, cu plată, efectuarea examinărilor medico-legale, la cererea persoanelor interesate;
c) asigură, cu plată, efectuarea altor lucrări medico-legale.
În prezent există unusprezece cabinete medico-legale situate în următoarele oraşe sau municipii nereşedinţă de judeţ: Lugoj, CâmpulungArgeş, Comăneşti, Făgăraş, Petroşani, Sighetul Marmaţiei, Mediaş,


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

ELECTROCARDIOGRAMA

COMPLICAŢIILE MECANICE

TULBURĂRILE DE RITM ŞI DE CONDUCERE